Lite ante Eirik Myklebust da han studerte til sivilingeniør ved NTNU i Trondheim i 2008 om at han ti år senere skulle stå opp lenge før noen hane galer og klargjøre hvetedeiger i sitt eget tortillabakeri på Sola utenfor Stavanger. Og det hadde kanskje heller ikke skjedd, om han ikke hadde reist til San Diego som utvekslingsstudent samme år, der han traff sin kommende kone Leticia, som den gangen var au pair i samme by. Lite ante også hun om at hun like mange år senere skulle selge sine ferske hjemmebakte tortillas og fylle hyllene med smakfulle tacovarer i Menybutikkene over hele Norge.
BESTEMORS OPPSKRIFT
Men slik ble det. Etter tre og et halvt år i Mexico flyttet paret til Norge. Men før de dro, insisterte Leticias mor på at de måtte lære seg å lage sine egne tortillas, etter oppskriften fra Leticias bestemor.
Suksessen startet i det stille, med mye planlegging og forberedelser. Utstyr ble kjøpt inn fra Mexico, og produksjon av tortillas begynte i 2018.
– Nordmenn spiser jo mye taco, det er en populær rett her, sier Eirik. Vi tenkte det kunne være et marked for noen litt mer autentiske ingredienser til denne retten, og ville prøve oss på det.
KRESNE SPANJOLER
– Nord i Mexico der jeg kommer fra brukes det tortilla laget både av mais og av hvete, mens det går mest i maistortilla sør i Mexico, forteller Leticia. I Norge går det foreløpig mest av hvetetortilla, men maistortilla føles mer autentisk, på et vis. Tradisjonelt sett inneholder basisdietten i Mexico mais, bønner og chili. Vi bruker for eksempel salsa til mye mer enn bare taco. Opprinnelig dyrket vi ikke hvete. Den kom først med spanjolene, som ikke likte maistortillaen. De bragte derfor med seg hvetekorn til Mexico.
– Det blir litt som ferskt hjemmebakt brød kontra ferdigbrød med lang holdbarhet, som for eksempel toastbrød. Vår tortilla er både smaksrik og fersk, og uten konserveringsmidler. Den må derfor ligge i kjøledisk, da den ikke holder seg i romtemperatur.
STARTET I DET SMÅ
I starten begynte Eirik og Leticia å levere tortillas til lokale restauranter og delikatessebutikker. Det skulle vise seg å være en smart innfallsvinkel til den videre utviklingen av nye produkter også, og ikke kun tortillas.
– Det var en måte kundene kunne få øynene opp for våre produkter, og prøve ut forskjellige ting, fortsetter Eirik. Vi fikk kontakt med en butikksjef i MENY i distriktet her vi bor, og spurte om de kunne tenke seg å ha noen vareprøver som kunne testes ut i butikk. Like etterpå fikk vi mange henvendelser fra flere lokale MENY-butikker som ønsket å teste produktene våre. Dette var så gledelig, vi kjørte varene rundt på egen hånd, noen plasser var vi til og med inn og fylte opp hyllene. Men så kom det til et punkt i forhold til hvor mye vi klarte å levere personlig. Vi var jo bare to personer på det tidspunktet, selv om vi fikk god hjelp av slekt og venner. Det var mye dugnad i begynnelsen.
ØKT ETTERSPØRSEL
Etter hvert ble paret kontaktet av Norgesgruppen i Oslo, og de fikk en avtale om såkalt frivillig listing – som betyr at de MENY-butikkene som ønsket det kunne få ta det inn. Derfra gikk det via grossist – Matkompaniet, som tok seg av leveringen mens Eirik og Leticia kunne konsentrere seg om produksjonen, som gradvis økte. I september kom den offentlige lanseringen av produktene deres hos MENY. Fra da av har kjedens butikker over hele landet deres produkter inne. Leticia utdyper:
NORSKE RÅVARER
– MENY har vår hvetetortilla, et kjøttprodukt av storfe kalt Barbacoa, og en hot salsa.
Salsaen lages hos Gorines i Lillesand etter vår oppskrift. Kjøttproduktene får vi produsert hos Jæder på Ålgård. Råvarene vi benytter er norske. Men samtidig er de autentisk meksikanske, noe som handler om hvilke kjøttstykker på dyret man bruker, hvordan du tilbereder det, og ikke minst hva slags kryddeblanding man benytter. Det er ikke vanlig med kjøttdeig i taco i Mexico. Vi ønsker som sagt å tilføre den populære retten mer autentisitet, uten at det skal være komplisert. Kjøttproduktene er ferdig marinert og langtidskokt i 8-12 timer. Den skal bare varmes når man kommer hjem, slik at det skal være lettvint for kunden å tilberede.
Paret har også flere produkter i tillegg som nå er lansert i utvalgte MENY-butikker: En annen type kjøtt av svin som de kaller Carnitas, en maistortilla, og to forskjellige salsaer: En mild som er basert på tomat og paprika, og en medium basert på sqaush og jalapeno.
GODT SAMARBEID MED MENY
– Jeg er imponert over MENY og interessen de har for å prøve ut nye produkter, forteller Eirik videre. De er såpass store, og det er fint å oppleve at de tar ansvar for å promotere mindre produsenter. Vi oppfatter at de er veldig interessert, og greie å samarbeide med. Det er slett ikke en så tøff bransje som vi fikk forespeilet i begynnelsen. Det er litt coolt at de tør å satse på en liten lokal produsent som oss. I forbindelse med lanseringen var det litt hektisk, og det gav oss en skikkelig boost. Det er for tidlig å si hvordan det vil utvikle seg, men vi håper at det skal gå bra. Det er absolutt veldig spennende tider for oss!
STØRRE LOKALER
Siden starten har de byttet produksjonslokalene for tortillabakingen, og er dobbelt så mange som da de startet, det vil si fire istedenfor to. Nåværende lokale er både større og mer effektivt, og et av kontorene har blitt til lekerom for parets to barn de dagene de må sjonglere mellom produksjon og levering og henting i barnehage og på skole. Fritid er det lite av. De holder stengt i forbindelse med jul og påske, samt et par uker om sommeren. Planen er likevel å fortsette, og gjerne prøve ut flere produkter.
– Men det er stor konkurranse i dagligvarebransjen, og vi må prøve å beholde hylleplassen vi har fått tildelt, sier Leticia. Det er en utfordring med hvetetortillaen, da de tradisjonelt ligger blant tørrvarene. Alle våre produkter ligger samlet i kjøledisken.
LEKER MED NYE IDEER
– Vi leverer jo varer til restauranter på bestilling, og blir ofte utfordret av enkelte til å eksperimentere med andre typer tortillas enn de tradisjonelle. Så vi har leverer tortillas i opptil flere farger, som en rosa og en grønn variant med spinat. Vi snuser også på flere produkter innen tacosegmentet, men dette er foreløpig bare noe vi leker med på idéplanet. Ting tar tid. Og det skal forberedes skikkelig. Vi er så langt utrolig fornøyd med at vi har kommet dit vi er i dag, fra vårt bittelille lokale tortillabakeri, via regionale kunder til den landsomfattende lanseringen i september, der vi også er kommet inn under MENY sin promotering av lokale produkter, avslutter Leticia og Eirik, optimistiske og fornøyde.